Apputvikling
Vi opplever en stor pågang av nye App-gründere i markedet om dagen, og mange kommer til oss med gode og innovative idéer.  Men for de fleste er veien fra idé til ferdig app både lang og kostbar. Selv om mange dømmer om å bli en app millionær så er det kun noen få som klarer å sette idéen ut i live. Så her vil vi gi noen tips før du går igang.

Markedsundersøkelse

Det aller første du bør gjøre er å gjennomføre en markedsundersøkelse. Finnes det lignende apper på markedet i og utenfor Norge. Hva er unikt med din app? Til hvem og for hvem er appen din rettet mot. Det er svært viktig å undersøke markedet før du setter igang, så slipper man unna store skuffelser etter å ha brukt mye tid og penger på utvikling.  

Test ut idéen din

Vi i AppMedia får mange forespørsler om apputvikling, og mange gründere bærer på ganske like idéer og konsept. Vi har også selv gått igjennom samme prosess med egne apper og har mye erfaring med alt fra idé og konseptutvikling til design, utvikling, lansering og markedsføring. Ring  oss eller book inn et møte med oss for å gå igjennom idéen din, for å få gode råd og veiledning til hvordan du bør gå frem for å lykkes med appen din.  

Tenk lokalt men globalt

Mange som vil gi ut apper ser kun på Norge og det norske markedet. Dette er et marked som er svært begrenset og vanskelig å lykkes i. Tenk heller en global app på mange forskjellige språk. Det kan hende appen din mislykkes i ett marked, men gjør kjempe suksess i et annet. For eksempel har vi en lånekalkulator app ute på markedet. Denne har nesten ingen nedlastinger i Norge, selv om den er på norsk. Men i USA har vi over 80.000 nedlastinger og 25.000 faste brukere i uken. Appen har ligget flere uker på TOP1 på New Zeeland.  

Lag en beskrivelse av appen med skisse og prototype

Før du setter igang med å presentere app idéen din ovenfor investorer, mulige partnere eller utviklingsselskap bør du lage en utfyllende beskrivelse av appen og hvordan denne skal fungere. Det vil også være lønnsomt å lage en skisse som viser all funksjonalitet i appen. Dette vil gjøre det enklere for andre å forstå konseptet ditt, og du kan spare mye penger på utvikling ved å unngå misforståelser. Synes du det er vanskelig å lage skisser av appen din, så bør du investerer i et forprosjekt. I forprosjektet setter vi oss ned med deg og innhenter all informasjon om idéen din. Deretter utarbeider vi en beskrivelse og så lager vi et design og en visuell prototype av appen din. På den måten får du se appen din før du setter igang med utviklingen. Det er også enklere for utviklere å si noe om pris-omfang når det foreligger en prototype.  

En klar strategi

Mange app-gründere har en tendens til å krydre appen med litt for mange funksjoner, og ting som appen skal løse. Som oftest er dette et tegn på at man har liten tro på primær funksjonen i appen, til at denne skal kunne erobre markedet alene. Jo flere sider og funksjoner man legge i appen jo mer koster denne å utvikle og desto mindre av disse funksjonene vil bli brukt. Hold en klar og enkel strategi på hva appen skal gjøre i første versjon. Alle andre funksjoner kan legges til senere. Om man ser på livssyklusen til en app, så ligger denne på ca 4 uker. Det vil si at brukerne dine mister interessen for appen din etter det. Derfor er det viktig å holde momentum opp og ikke fyre av alt kruttet på en gang. Da blir fallhøyden stor om man mislykkes. Tenk heller på hva du skal ha med av funksjonalitet i første versjon av appen, og deretter hva du skal lansere for de neste versjonene. Dette gjør at du får prøvd ut appen i markedet før du fortsetter med utviklingen.  

Start firma

Nå er mye av grunnlaget lagt og du har funnet ut om du ønsker å gå videre med app idéen. Det er nå på tide å etablere et firma før du kan selge og tjene penger på appen din. Et Aksjeselskap er enkelt å etablere og krever ikke mer en 30.000,- kr i egenkapital. Du vil også ha behov for å opprette en utvikler konto hos Apple og Google som appene dine skal lanseres på. Før det kan skje må du ha et org. nummer og Dun & Bradstreet nummer (D.U.N.S). Så start tidlig så ikke lanseringen stopper opp på grunn av manglende kontoer. Spør oss om råd da vi har erfaring med å starte firma.  

Søk finansiering

For mange stopper app idéen her. Mange tror de bare kan bla opp med noen få tusenlapper for å få utviklet appen sin, men i virkeligheten kan fort en app koste fra 300.000,- og oppover.
Samt at du vil trenge kapital til markedsføring, administrasjon, regnskap og andre utgifter til drift av firmaet ditt. En mulighet er å søke om å få finansiert appen din og kostnadene rundt dette. Her finnes det flere måter å gjøre det på. Mange gründere søker gjerne Innovasjon Norge om støtte, men dette krever ofte at man har en form for egenkapital og god gjennomføringsevne. En annen måte er å presentere idéen og konseptet for en eller flere Investorer som er villige til å satse penger på idéen din. Det går også an å prøve ut forskjellige kanaler som kan gi deg finansiell støtte. F. eks: Crowdfunding via Kickstarter, via innovasjons hub, eller andre aktører. 
 I enkelte tilfeller hvor app idéen din er veldig god, og hvor vi ser et stort potensiale for deg å lykkes, har vi mulighet til å redusere utviklingskostnadene noe som en delfinansiering, mot en aksjepost i firmaet ditt. Snakk med oss om råd rundt dette.  

Markedsføring av appen

Før appen slippes på markedet bør du tenke gjennom en strategi for å nå markedet og brukerne. Ikke vent til etter at appen er ute, men jobb med markedsføringen underveis og samtidig med utviklingen. Spre informasjon om appen din i sosiale medier. Lag en landingsside som beskriver appen og hva den skal gjøre. Legg til bilder og beskrivelse, samt få publikum til å registrere sin e-post for å få beskjed når appen er ute. På den måten vil du ved lansering kunne sende ut en melding til alle som er interesserte. Send gjerne en pressemelding når prosjektet starter og en ny pressemelding når appen er klar til lansering. Dette vil føre til at mange potensielle brukere vil laste ned appen din så snart den er lansert, noe som fører til en god plassering i App Store og Google play. Når du får en god plassering der er det lett for andre også å finne appen din.
Er du usikker på hvordan du skal sette opp en markedsplan, så er dette også en tjeneste vi tilbyr.  

Gode råd er dyre

Du har sikker hørt utrykket Gode råd er dyre”, og dette kan nok stemme i de fleste tilfeller. Men når det gjelder apputvikling så kan Gode råd spare deg for mye penger og skuffelser  Har du liten eller ingen erfaring med å lage mobil apper, så spør oss om råd.  Mange tror at appen deres vil løse alt og blir ofte sjokkert over hvor dyrt det er.  Men noen ganger kan det faktisk være rimeligere å lage to apper istedet for en. Vi har en bred erfaring med idé utvikling og fornuftig planlegging av strategi og marked. Ta kontakt med oss for en prat.   Mvh  Rune Michael Hofstad App Evangelist AppMedia

I disse dager slipper AppMedia sin egenutviklede app; Bulletina – den mobile oppslagstavlen. Appen er en kjøp- og selg-app, der tanken er at ennå fler privatpersoner skal kunne nå mennesker i sitt nærområde. Vi tror at det alltid fins noen i nærheten som er interessert i det du ikke ønsker å beholde lenger.

Men tanken med Bulletina er også at det skal være enkelt for bedrifter, butikker og halv-profesjonelle næringsdrivende å vise frem sine produkter, tilbud og tjenester. Bedrifter får en egen profilside med sin egen logo, informasjon om åpningstider, telefonnummer og lenke til sosiale medier. Nettbutikker kan også legge til en lenke til web-siden der produktet ligger, enten sin egen hjemmeside eller f.eks. en Finn-annonse.

I appen kan man ved noen knappetrykk legge ut ting til salgs, til leie eller gis bort, du kan tilby dine tjenester eller søke jobb. Man kan også annonsere om hendelser eller annen offentlig informasjon og varsle om savnede dyr eller mennesker.

Gjennom appens chat-funksjon kan du enkelt kommunisere med de som selger ting som du ønsker å kjøpe.

Appen ser selvfølgelig gratis å bruke for privatpersoner og koster bare 55 kr/mnd for bedrifter. Dette gir ubegrenset antall innlegg. Nå kan du dessuten prøve appen for din bedrift helt gratis i to måneder.

Tenk deg om både to og tre ganger før du kaster ting – noen i nærheten av deg kan være interessert i det!

Last ned Bulletina i dag!

Apple AppStore Badge

artboard

Mvh Tom Stigson, App Evangelist AppMedia

For ca. en mnd siden skrev jeg et innlegg som handlet om “5 ting å huske på om du har en app-idé”. Innlegget har fått mange hundre lesere og har også ført til at flere kommer til oss med sine app-idéer. Jeg skrev også en artikkel om hva en app koster å utvikle (som også har blitt lest hundrevis av ganger), men nå opplever jeg at det trengs en mer utførlig tekst om akkurat HVORDAN du lager en app som kan generere store inntekter.

Det fins selvsagt ingen ferdig oppskrift på å lage en “svinrik på nulltid-app” (i så fall hadde jeg allerede laget den). Det kreves både flaks, hardt arbeid og timing for at nettopp din app skal hjelpe deg fra en sliten hybel i Spydeberg til en luksusleilighet på Tjuvholmen i Oslo.

Det spiller INGEN ROLLE hvor god din app-idé er om du for det første ikke kan betale for den og for det andre ikke har en plan på HVORDAN du skal tjene penger på appen. “Dere får 30% av inntektene om dere utvikler min app!” Nei. Ikke greit. Slutt opp. Det snakket fungerer ikke. Det fins ingen apputvikler som hverken kan eller vil lage en app gratis. Enten så finner du en investor eller så betaler du for utviklingen selv.


Så HVORDAN lager jeg en app som jeg kan tjene millioner på?

1. Lag en app som du selv ville ha lastet ned. Jeg har flere ganger hørt: “Vi har en app-idé som er som Uber!” Hvorfor skulle noen ville laste ned en app som er “som” en annen velfungerende app? Lag noe du selv ville ha lastet ned, og husk: Simplicity is King. For å generere millioner kr på en app så må den også lastes ned millioner ganger. Skal du konkurrere med apper som allerede fins – så må du lage en app som er bedre enn nettopp den.

2. Hva skjer når appen er “releaset”? Apper har vind i ryggen i ca. 3 mnd, deretter kreves det at utvikleren gjør en innsats for å beholde sine brukere med oppdatert og FORBEDRET innhold. Det betyr at man allerede fra dag 1 må analysere, teste og utvikle – om og om igjen.

3. Spesifiser din målgruppe og HVORDAN du skal nå den. På hvilke kanaler befinner din målgruppe seg, og hvilke midler skal du nå dem med?

4. Hjelp løpeilden å spre seg Gjør appen enkel å dele og så attraktiv at dine brukere faktisk VIL dele den med andre. “Har du hørt? Har du sett denne?”

 

Selve inntektene Selve inntektene på appen kan man generere på flere ulike måter. Det fins både fordelere og ulemper med disse.

– Ta betalt for appen i AppStore – Apple tar 30% av salg i AppStore. Det betyr 6.300 kr i overskudd om appen koster 9 kr og man selger 1.000 ganger. Å ta betalt for appen (en gang eller abonnement) i AppStore genererer færre downloads. Derfor er det viktig at man er klar over hva kundene er villige til å betale for appen og at de opplever å få valuta for pengene.

– In-app purchases – Dette er er en bra måte å lokke kundene til å begynne å bruke appen og senere lede dem til et salg. Et in-app-purchase kan f.eks. være engangskjøp, løpende kjøp (som kan gjøres om og om igjen – f.eks. valuta i appen) eller å låse opp mer eksklusiv funksjonalitet i appen. Her kreves det også en plan og forståelse for hva kunden er villig til å betale.

– Ads – Annonser genererer ofte ganske lite inntekter siden få faktisk trykker på selve annonsene. Det kreves et STORT publikum for at du skal tjene millioner på nettopp din app. Men dette er en enkel måte å generere inntekter.

– CPI – “Cost per install” – Dette er en relativt ny måte å tjene penger på i en app og fungerer litt som annonser. Det betyr at andre apper kan bruke din app for å markedsføre seg.


Har du en app-idé som du tror du kan lykkes? Ring oss gjerne! 

Mvh AppMedia

Dette spørsmålet hører vi hele tiden: “Men hva koster det å lage en app da?” Og det er jo forståelig at akkurat det spørsmålet kommer hele tiden. Når jeg f.eks. scroller meg gjennom biler på finn.no så ser jeg på prisen først av alt.

Men saken er at vi ikke kan gi en pris på å utvikle en app på rak arm her og nå. Vi kan kanskje gi en magefølelse på hva et prosjekt vil koste, men aldri en sikker pris ved første øyekast.

Da pleier vi å bruke følgende lignelse: Å lage en app er ikke som å kjøpe bil på finn.no. Å lage en app er som å bygge et hus. La meg forklare…

Hvis jeg hadde gått til en byggmester og sagt: “Hei! Jeg vil ha et hus. Hva koster det?” så hadde han eller hun antageligvis ikke tatt meg seriøst. “Tja, mellom 500.000 og 100 millioner kroner et sted” hadde han/hun kanskje svart. Deretter hadde han/hun spurt meg en mengde spørsmål for å kunne avgjøre hva akkurat mitt hus ville koste.


“Trenger du en ARKITEKT-TEGNING?” Det fins hus (og apper) som har en ferdig struktur, et ferdig utseende og ferdige rammer. Et slikt hus trenger man ikke tegne fra bunnen av, men man kan sette det opp fort og greit. Derfor blir det rimeligere.

Men kanskje du ikke ønsker et rammeverks-hus men vil ha et veldig spesifikt utseende (eller funksjoner) i huset ditt. Da trenger du en arkitekt som setter seg ned for å tenke igjennom hvordan det skal fungere. Arkitekten må tenke på sikkerhet, søknader og lover (når det gjelder apper så er det f.eks. Apples og Googles retningslinjer) når han/hun tegner huset. På samme måte som en arkitekt tegner et hus så lager vi en arkitekt-tegning for en app.

Arkitekten sørger også for å gjøre huset funksjonelt slik at f.eks. ikke garasjen havner i 2. etasje.


“Hvordan ser GRUNNEN ut?” Hva er grunnfunksjonene og grunnprinsippene for nettopp din app? Visse funksjoner kan virke som ubetydelige detaljer, men kan kreve mye koding under overflaten, f.eks. beregninger, algoritmer og søk.


“HVORDAN skal huset set ut?” Pent utseende innebærer ikke alltid bra funksjonalitet. Det er f.eks. ikke å anbefale å ha toalettet rett ved kjøkkenet. På samme måte bygger vi en app slik at design og funksjonalitet går hånd i hånd.


“Hvor STORT skal huset være?” Man må beregne hvor omfattende et prosjekt blir. Hvor lang tid har vi på oss? Vi må lage en plan for utviklingen og estimere hvor lang tid utviklerne bruker på hver oppgave.


“Hvordan skal huset finaniseres?” Jeg har vanskelig for å tro at det fins utviklere i Norge som har tid og råd til å lage en app gratis. Og “dere får 30% av inntektene fra min app” holder ikke. For å kunne sette i gang med prosessen og ressursene som kreves for å lage en app så må vi også som apputviklere (akkurat som byggmestere) vite at prosjektet kan finansieres.

Det vi kan gjøre først er å utvikle et konsept sammen med deg, og så designe og lage en prototype (eller kall det arkiktekt-tegningen), som du kan ta med deg til en investor. En prototype er en relativt enkel og billig måte å komme i gang med prosjektet.


“Finnes det flere ting vi ikke har snakket om?”

Selv om man syns at man har stilt alle spørsmål man kan lenge før man setter i gang med selve byggingen (eller utviklingen) så dukker det ALLTID opp nye spørsmål som man må løse underveis.

Vi legger stor energi og vekt på selve “arkitekt-tegningen” av de apper vi lager. Delvis for at produktet skal bli så godt gjennomført og så bra som mulig, men også for å gjøre prosessen fra idé til en ferdig app så enkel og til en så rimelig pris som mulig.

– JA, MEN HVA KOSTER MIN APP DA?! Alt fra 35.000 til 2 millioner kr, avhengig av hva du skal ha! 😉

Uansett om du har spørsmål angående din app eller app-idé eller hva det kommer til å koste, så kan du alltid ringe oss – vi vil gjerne prate mer med deg! 

Mvh Tom Stigson, App Evangelist AppMedia

“Holder det ikke med at web-siden min er responsiv og tilpasset mobile flater? Jeg har lagt ned mye penger på min nettside fra før, hvorfor skal jeg bruke penger på en app?” Dette er noen av de mest stilte spørsmålene vi møter i markedet, og jeg skal prøve å svare så godt jeg kan på dette. Trender i markedet. For noen år siden bikket man over på statistikken og kunne se at mobile enheter ga større trafikk på nettsider enn hva PC (desktop) gjorde. Om man går til store deler av Europa har bedrifter kommet mye lengre i sin mobil-strategi enn i de Skandinaviske landene. Mange bedrifter har faktisk gått så langt at de har kun en “Mobile Only” strategi. Nå trenger man jo ikke gå så drastisk til verks at man skal kutte tradisjonelle nettsider helt og holdent, men det er viktig å se på en helhetlig markedsstrategi som inneholder flere digitale flater. En mobil-app kan være en forlenget arm av din markedsstrategi. Så hva kan en app gjøre som ikke en webside kan? En mobil-app åpner for et hav av muligheter som er enten krevende å få til via nettsider eller rett og slett ikke mulig å få til. Her er noen av årsakene til hvorfor din bedrift bør satse på en mobil app.
Du er rett i lomma på brukeren! Kundene er i ditt lille univers i stedet for å sloss med millioner av nettsider. Kundene trenger ikke søke opp deg for å finne viktig informasjon fra deg eller gode tilbud. Du er rett i lomma på brukeren!
Offline lesing Med en nativ mobil-app kan man mye enklere lese innhold i appen selv om telefonen har ingen eller en dårlig Internett forbindelse. Dette gir en mye bedre leseopplevelse enn via mobiltilpassede nettsider og man slipper “Lasting…” av hver eneste side man skal kikke på.
Push-varslinger Men en app kan du sende meldinger direkte til kundene eller brukerne dine med viktig informasjon, gode tilbud eller andre oppdateringer. En Push-varsling kan styres på forskjellige måter som f.eks via Geografisk plassering, telefon type, kjønn, språk, interesser osv. Dette fører til at du kan sende unike meldinger tilpasset forskjellige brukere. Du kan til og med få statistikk på hvem som leser din Push-melding, når og hvor. Dette er nok hovedårsaken til å ha en app, siden det kreves en mobil app for å kunne motta Push meldinger på telefonen. Men jeg bruker jo Facebook og der får jo brukerne mine push-varslinger?Jo, det er fint å bruke Facebook som en markedskanal, og en absolutt noe som bør være en del av din markedsstrategi. Problemet med er at Push-varslingne du mottar fra Facebook ikke er fra deg, og mange velger derfor å overse disse meldingene eller rett og slett skru av tjenesten. Med en egen app, så er det klart og tydelig at det er DU som kommuniserer med brukerne dine.
Geografisk styrte push-varslinger. F.eks om du har et seminar i Oslo, så kan du invitere folk i Oslo regionen til ditt seminar, uten at alle andre i verden får meldingen din. Eller du kan sende en melding spesielt til brukere i en bestemt by eller sted.
Beacons Beacons er små elektroniske sendere som kan både gi og samle inn informasjon til personer som kommer i nærheten av de. Beacons kan f.eks plasseres på forskjellige steder i en butikk for å sende tilpasset tilbud til en kunde, eller ved et maleri på et Kunstgalleri, hvor besøkende kan få opp informasjon om maleriet og kunstneren.
Statistikk  Statistikk er ikke noe særegent for en app, men det åpner for innsamling av helt annen statistikk på bruk av en app, i forhold til en nettside. Man kan til og med se hvor mange som leser Push-varsler som sendes ut.
Synlighet og status Med en mobil app vil du være tilstede og synlig i verdens største mobil app butikker som Apple AppStore og Google Play, noe som skaper både seriøsitet, og en status av å være fremtidsrettet.
App Icon på mobilen Eget app ikon på mobilen som skaper identitet og tilstedeværelse hos brukeren.
Samle alt på ett sted Med en app kan du enkelt samle alle dine kilder på ett sted, med unik brukeropplevelse og enkel tilgang.
Tyngde og seriøsitet En mobil app er også et godt suppliment til eksisterende hjemmsider, med en mer mobil tilpasset butikkløsning, blogg og unikt innhold kun for dine mobil brukere. Dette gir deg et helt annet image av tyngde og seriøsitet.
Bedre samhandling med mobiltelefonen En mobil app har mange flere muligheter for å samhandle med brukerens mobil telefon, noe som åpner opp en verden av muligheter som ikke går an å få til via en nettside.
Tenk mobil Utover disse punktene finnes det et hav av argumenter for hvorfor du bør ha en mobil app, og vi anbefaler deg å ta med apper i din digitale markedsstrategi. Fordi mobile apper har kommet for å bli, og er nåtidens største mediekanal. Mvh  Rune Hofstad, App Evangelist AppMedia

Jeg er allergisk mot papir. Ikke mot linjerte notisblokker (de liker jeg faktisk), men mot skjemaer. “Fyll ut felt, sett kryss, fyll ut beløp, signer.” Jeg får nesten utslett når jeg tenker på dem – eller hvert fall hodepine.

Men faktum er at mange bedrifter vi har kontakt med har ansatte som bruker time etter time på å fylle ut ulike typer bookinger, skjemaer og kvitteringer. Listen kan gjøres lang.

De fleste bruker forskjellige datasystemer. Noen av disse fungerer bra, andre veldig dårlig. Folk som er på farten har f.eks. vanskelig for å fylle ut slike skjemaer når de er ute på oppdrag.

Men det fins en løsning: En bedrifts-app. (Eller såkalt Enterprise-app)

De appene du ser i AppStore utgjør faktisk bare 20% av alle apper som eksisterer. En app kan utvikles og tilpasses 100% til ditt behov, uansett om det er beregninger, skjemaer, internkommunikasjon, you name it!

“Går det an det da?” var det forbausede svaret en av våre App Evangelister fikk etter å ha forklart at en feltarbeider enkelt kan markere hva han har gjort i løpet av dagen og tidsforbruket i en app. Informasjonen kan så sendes til en database, et arkiv eller til en email ved noen trykk på telefonen som arbeideren har i lomma.

Kanskje du tenker: Hvordan kan en app hjelpe min bedrift? Tja, egentlig til hva som helst:

  • Beregninger – som algoritmer, kalkyler, økonomi.
  • Internkommunikasjon – chat, bildedeling, sikker kommunikasjon.
  • Skjemaer – kalender, bookinger, møteplanlegging
  • Oppgaver – Bestillinger, bekreftelser, underskrifter

Mulighetene er uendelige!

Så hvor klemmer din sko? – En app kan løse det!

 

Mvh  AppMedia

Native vs Hybrid app

Når det gjelder utvikling av mobil apper, har du kanskje hørt utrykkene «Hybrid» eller «Native» app. Men hva er egentlig forskjellen, og hva bør du tenke på når du skal få utviklet din app?

Helt siden Apple lanserte sin første iPhone i 2007 har apper blitt en stor del av vår hverdag, og idag finnes det over 2 mill iOS apper og over 2.2 mill Android på markedet. I begynnelsen var det mange utviklere som ikke kunne lage apper til smartphones, siden det krevdes spesiell kompetanse innen Objective-C for iOS og Java for Android.

Dette førte til at det vokstre frem løsinger på markedet hvor webutviklere/systemutviklere kunne utvikle apper med sin eksisterende web kompetanse. Dette satte virkelig fart på apputviklingen, og resultatet er alle de appene man ser idag.

La oss først se på en enkel forklaring på Hybrid og native apps.


Hybrid app En hybrid app er i bunn og grunn en mobil app som er laget som websider, og pakket inn i et tynt native app skall. Men benytter samme programmeringsspråk på alle plattormer og operativsystem, og har kun én kodebase å vedlikeholde. Noen hybrid apper oversetter f.eks web kode til telefonens native språk (mormål) for å fungere bedre på hver enkelt plattform.

Fordeler: – En kodebase å utvikle og vedlikeholde. – Bruke eksisterende kompetanse på webutvikling

Ulemper: – Ingen unik brukeropplevelse pr. plattform. Det vil si at Appen ser lik ut på iPhone og Android, og oppfattes som en webside og ikke en app. – Høye vedlikeholdskostnader siden man må støtte forskjellige skjermstørrelser og oppløsninger. – Mye man ikke kan få til i forhold til en native app på grunn av tekniske utfordringer. – Dårligere kvalitet på oppløning, lasting av sider og orientering. – Avhengig av nettforbindelse på telefonen, noe som som gir mindre muligheter for offline innhold.


Native app En native app er en mobil applikasjon som er skrevet i telefonens eget språk, la oss kalle det morsmål. På iPhone kan man utvikle apper på språkene Objective-C og Swift mens på Android utvikler man i Java. En native app utivkles spesielt til hver enkelt plattform og gir en god brukeropplevelse og tilpasning på hver enkelt skjermstørrelse. I og med at native apper snakker samme språk som telefonen, så er det mindre feil som kan oppstå i kommunikasjonen mellom app og telefon. Native apper er mer stabile og mindre feil som må rettes i ettertid, da feil oppdages enkelre.

Fordeler: – Utvikles i samme språk som telefonens operativsystem – Korrekt brukeropplevelse på hver enkelt plattform og operativsystem. – Stabilt og mindre feil på grunn av bedre utviklerverktøy. – Lave vedlikeholdskostnader da appen snakker samme språk som telefonen. – Ferdige design elementer man kan benytte seg av, og som skaper gjennkjennelse.

Ulemper: – Må utvikles separat for hver plattform – Krever spisskompetanse på utvikling.

Når du skal få utviklet din app, så er det viktig å tenke godt igjennom hva appen skal brukes til, for hvem og hvor. Skal du f.eks ha en bedriftsintern app hvor det ikke er viktig med kvalitet og design, men hvor det skal gå kjapt å fikse og oppdatere feil, så kan en hybrid app i de fleste tilfeller fungere. Men om du stiller krav til høy kvalitet, brukeropplevelse et unikt design til hver enkelt skjerm, oppløsing og plattform, bør du vurdere å legge pengene i en native app.

“En hybrid app blir som å benytte Google translate på oversettelsen av viktige dokumenter». Det vil nok fungere på mange ting, men vil også inneholde mye feil. Slik er det også med Hybrid apper. De er skrevet i et annet spåk enn telefonens morsmål, for så å oversettes slik at telefonen forstår det.

En app som snakker samme språk som telefonens morsmål vil selvfølgelig ha mindre feiltolkninger og flere kommunikasjons muligheter enn en hybid app som må bruke Google translate for at telefonen skal forstå.

Det finnes mange som påstår at hybrid apper er mye rimeligere å utvikle enn native apper, men vår erfaring i AppMedia er annerledes. Vi opplever at hybrid appene ikke nødvendigvis er rimeligere å utvikle, men at de har ofte så mye feil og mangler at man i ettertid sliter med høye vedlikeholdskostnader og feilrettinger. Mange kunder som har eksisterende hybrid apper idag, forteller oss om ting som ikke fungerer i appene deres, eller knapper som rett og slett er fjernet på enkelte telefoner. Vi har derimot nesten ingen vedlikehold på de appene vi har utviklet. Selv om det har kommet nye oppdateringer på telefonenes operativsystem så har vi ikke hatt behov for å gjøre store tilpasninger.


Vi i AppMedia utvikler kun 100% native apper, og synes det er viktig at en app er unikt tilpasset til hver enkelt skjermstørrelse og operativsystem slik at du som bruker kjenner deg igjen. “Jeg som iPhone-bruker ville ihvertfall ikke blitt fornøyd om jeg får servert en Android-app på min iPhone”.

Mvh Rune Michael Hofstad, App Evangelist AppMedia

Radio app
Til tross for sine over 110 år på nakken, så lytter hele 56% av Norges befolkning på radio hver dag, og de fleste er i alderen 25 – 66 år. Det er en perfekt platform for å nå ut med et budskap både lokalt og nasjonalt. Så hva gjør radiostasjonene når FM-nettet stenger?
Alternativ 1 – DAB Et digitalt radionett (DAB) har betydelig bedre dekning enn FM-nettet. Det har også større muligheter for innovasjon og teknisk utvikling. Derfor har Norges regjering besluttet at radionettet skal digitaliseres og at man skal slukke det gamle FM-nettet i 2017. FM er jo tross alt en ganske gammel teknologi, ikke sant? Problemet med DAB er at det er veldig dyrt å sende sammenlignet med FM. Små og lokale radiostasjoner klager nå over regjeringens beslutning, fordi det blir vanskelig for dem å overleve skiftet av teknologi. Flere lokale radiostasjoner vil, til tross av nedleggingen (Riksradioene), fortsette å sende via FM-nettet i åren som kommer. I tillegg er det veldig få som har en DAB-mottager hjemme.
Alternativ 2 – Internettradio Et alternativ er internettradio. Det fungerer sikkert bra på kontoret foran datamaskinen, men personlig hører jeg bare på radio i bilen eller på treningssenteret, så derfor vil jeg aldri frivillig gå inn på internett og lete etter en radiostasjon.
Alternativ 3 – En Radioapp For noen måneder siden kom vi i kontakt med Ordentlig Radio med Thor Andersen i spissen. Sammen med dem utviklet vi OrdentligRadio-appen, som på kort tid har fått over 5.000 nedlastinger. I appen har lytterne tilgang til bra musikk, hvor som helst i verden, bare de har internettforbindelse. Med appen kan også OrdentligRadio kommunisere med sine lyttere v.hj.a. push-meldinger, blogg og nyheter. Dette har bidratt til en aktiv og interessert lytterskare. Appen kobles enkelt opp mot en radio-feed, og den kan også kobles til Podcasts (via f.eks. iTunes eller Bussprout), video (Youtube, Vimeo, m.m.) eller t.om. en WordPress-side. Ring oss gjerne på AppMedia dersom du ønsker å vite mer! Mvh Tom Stigson, App Evangelist AppMedia
  ordentlig_radio_app Og hvis du vil høre på god norsk musikk så kan du helt gratis laste ned OrdentligRadio-appen her: iPhone: Apple AppStore Badge Android: Google play app Kilder: https://www.nrk.no/informasjon/slik-slukkes-fm-nettet-1.12319113 http://www.ssb.no/a/publikasjoner/pdf/sa121/radio.pdf http://www.dinside.no/data/fm-nettet-legges-ned-i-2017/61075869 https://no.wikipedia.org/wiki/Radiohistorie
Ordentlig Radio flytter til flytårnet på Fornebu

Vi på AppMedia får veldig ofte telefonsamtaler fra personer som entusiastisk forklarer at de har en “fantastisk og smart app-idé” som de vil lage. Av og til er idéene godt gjennomtenkt, men som oftest er appene (og ikke minst forretningsplanene) ugjennomtenkt og tynne. I blant finnes det dessuten liknende apper i AppStore (en gang fant jeg 18 apper i AppStore som stort sett var som den ideen jeg fikk presentert) eller innebygd i telefonen.

Mange som har en app-idé (som i og for seg kan være veldig bra) tror at prosessen fungerer omtrent slik: Trinn 1: Idé – Trinn 2: PENGER. Selvsagt kan en app generere store inntekter, om den er godt planlagt og eksekvert. (F.eks. Snapchat jobbet i over 1 år med sitt konsept og fikk en omsetning på rundt 50 millioner dollar i 2015.) Men må ikke glemme stegene som er nødvendig for å gjennomføre et prosjekt; som idé, forretningsplan, design, UI (brukervennlighet), utvikling, test, markedsføring, osv, osv. Listen kan gjøres lang.

Her er 5 viktige punkter for deg som har en app-idé.


1 – Ha en tydelig forretningsplan. Det er ekstremt viktig at den som har en app-idé også kan forklare sin forretningsplan. Dette krever t.o.m. Apple for å godkjenne appen i AppStore. Ingen app-utvikler har lyst og råd til å lage en app gratis, i hvert fall ikke en krevende app.

Still deg selv følgende spørsmål angående din forretningsplan:

· Hvordan skal appen finansieres og hvordan skal du tjene penger på din app? (Revenue model) · Hvem er målgruppen for appen? (Customer) · Hvilke problemer skal appen løse (Problem / Solution) · Trenger du en partner / investor?

Har du en god idé men mangler midler til å gjennomføre appen så fins det et alternativ: Å investere et mindre beløp i en design prototype. AppMedia kan hjelpe deg både med å utvikle et optimalt konsept for ditt produkt og med å lage en prototype som du kan ta med deg til en investor.


2 – Markedsfør din app. Bare for at du har en app i AppStore så er det ikke sikkert du får millioner nedlastinger fra dag 1. Pokémon GO var en “overnight success”, men konseptet hadde et forarbeid som strakk seg over 20 år.

Still deg selv følgende spørsmål om din markedsføring: · Hvordan skal mennesker få vite at min app eksisterer? · Hvor stort markedsføringsbudsjett har jeg, og HVORDAN skal jeg markedsføre appen?


3 – Pass på at du ikke bryter mot Apples og Googles retningslinjer. Apple er veldig strikte på sine retningslinjer og regler. Google er ikke like strenge, men har begynt å stramme inn mer og mer. 7 av 10 apper blir faktisk IKKE godkjent av Apple fordi de strider mot deres regler på en eller annen mote i design, funksjonalitet eller strategi.

Vi vet om tilfeller der noen har brukt over 500.000 på en app (mot vårt råd), for så å ikke få appen godkjent av Apple.

AppMedia kan både Apples og Googles HIG (Human Interface Guidelines) og RG (Review Guidelines), så du slipper å bli nektet inngang på markedet. Les mere her: https://developer.apple.com/app-store/review/guidelines/ https://developer.android.com/distribute/tools/launch-checklist.html https://developer.apple.com/ios/human-interface-guidelines/ https://developer.android.com/design/index.html


4 – Lag en teknisk spesifikasjon. – “Jeg vil at man skal kunne ha en egen profil på appen!” – “Ok! Har du en server?” – “… Hva mener du med server?”

Mange har idéer, men få vet hvordan det fungerer og HVA som fungerer. Alle funksjoner man vil ha i en app må ha en tydelig spesifikasjon av både hva den skal gjøre og hvordan før utviklerne kan begynne å programmere. Vi lager alltid en prototype basert på dine idéer før vi begynner å skrive kode.

AppMedia kan også hjelpe deg å lage en teknisk spesifikasjon, server avtale – you name it.


5 – Ikke lag designet helt alene! Vi får ofte henvendelser av personer som har laget designet selv. Da kan det ofte være problemer med at designelementer og brukervennlighet strider mot HIG (Human Interface Guidelines, se punkt 3) hos både Apple og Google. Bare for at man kan Photoshop, WordPress eller Paint, betyr ikke det nødvendigvis at ditt flotte design fungerer på en touch-telefon eller følger dens retningslinjer. Det blir litt som å lage en arkitekttegning for en bro uten de rette forkunnskapene. Det er best å la arkitekten gjøre det han er god på, for alles sikkerhet 😉

En av våre sterke sider er nettopp app-design, brukervennlighet og UI (User Interface). Mange ganger har vi måttet si: “Det der kommer ikke til å funger. Gjør slik i steden!” Selvsagt lager vi aldri prototyper som er helt på siden av det våre kunder ønsker.

Når alt dette er sagt så VET vi at det fins mange gode app-idéer der ute! Vi håper denne artikkelen ga deg litt mer kjøtt på beinet for nettopp din app-idé. Ikke nøl med å ringe oss om du vil ha hjelp i prosessen!

MVH Tom Stigson, App Evangelist AppMedia

Kontakt oss

Tuneveien 89
1712 Grålum

Tlf: 69 877 277
E-post: post@appmedia.no

Åpningstider

  • Man - Fred

    09:00 - 17:00

  • Lør/Søn

    Stengt

Følg oss