Bulletina – Den mobile oppslagstavlen

I disse dager slipper AppMedia sin egenutviklede app; Bulletina – den mobile oppslagstavlen. Appen er en kjøp- og selg-app, der tanken er at ennå fler privatpersoner skal kunne nå mennesker i sitt nærområde. Vi tror at det alltid fins noen i nærheten som er interessert i det du ikke ønsker å beholde lenger.

Men tanken med Bulletina er også at det skal være enkelt for bedrifter, butikker og halv-profesjonelle næringsdrivende å vise frem sine produkter, tilbud og tjenester. Bedrifter får en egen profilside med sin egen logo, informasjon om åpningstider, telefonnummer og lenke til sosiale medier. Nettbutikker kan også legge til en lenke til web-siden der produktet ligger, enten sin egen hjemmeside eller f.eks. en Finn-annonse.

I appen kan man ved noen knappetrykk legge ut ting til salgs, til leie eller gis bort, du kan tilby dine tjenester eller søke jobb. Man kan også annonsere om hendelser eller annen offentlig informasjon og varsle om savnede dyr eller mennesker.

Gjennom appens chat-funksjon kan du enkelt kommunisere med de som selger ting som du ønsker å kjøpe.

Appen ser selvfølgelig gratis å bruke for privatpersoner og koster bare 55 kr/mnd for bedrifter. Dette gir ubegrenset antall innlegg. Nå kan du dessuten prøve appen for din bedrift helt gratis i to måneder.

Tenk deg om både to og tre ganger før du kaster ting – noen i nærheten av deg kan være interessert i det!

Last ned Bulletina i dag!

Apple AppStore Badge

artboard

Mvh Tom Stigson, App Evangelist AppMedia

Jeg er allergisk mot papir. Ikke mot linjerte notisblokker (de liker jeg faktisk), men mot skjemaer. “Fyll ut felt, sett kryss, fyll ut beløp, signer.” Jeg får nesten utslett når jeg tenker på dem – eller hvert fall hodepine.

Men faktum er at mange bedrifter vi har kontakt med har ansatte som bruker time etter time på å fylle ut ulike typer bookinger, skjemaer og kvitteringer. Listen kan gjøres lang.

De fleste bruker forskjellige datasystemer. Noen av disse fungerer bra, andre veldig dårlig. Folk som er på farten har f.eks. vanskelig for å fylle ut slike skjemaer når de er ute på oppdrag.

Men det fins en løsning: En bedrifts-app. (Eller såkalt Enterprise-app)

De appene du ser i AppStore utgjør faktisk bare 20% av alle apper som eksisterer. En app kan utvikles og tilpasses 100% til ditt behov, uansett om det er beregninger, skjemaer, internkommunikasjon, you name it!

“Går det an det da?” var det forbausede svaret en av våre App Evangelister fikk etter å ha forklart at en feltarbeider enkelt kan markere hva han har gjort i løpet av dagen og tidsforbruket i en app. Informasjonen kan så sendes til en database, et arkiv eller til en email ved noen trykk på telefonen som arbeideren har i lomma.

Kanskje du tenker: Hvordan kan en app hjelpe min bedrift? Tja, egentlig til hva som helst:

  • Beregninger – som algoritmer, kalkyler, økonomi.
  • Internkommunikasjon – chat, bildedeling, sikker kommunikasjon.
  • Skjemaer – kalender, bookinger, møteplanlegging
  • Oppgaver – Bestillinger, bekreftelser, underskrifter

Mulighetene er uendelige!

Så hvor klemmer din sko? – En app kan løse det!

 

Mvh  AppMedia

Radio app
Til tross for sine over 110 år på nakken, så lytter hele 56% av Norges befolkning på radio hver dag, og de fleste er i alderen 25 – 66 år. Det er en perfekt platform for å nå ut med et budskap både lokalt og nasjonalt. Så hva gjør radiostasjonene når FM-nettet stenger?
Alternativ 1 – DAB Et digitalt radionett (DAB) har betydelig bedre dekning enn FM-nettet. Det har også større muligheter for innovasjon og teknisk utvikling. Derfor har Norges regjering besluttet at radionettet skal digitaliseres og at man skal slukke det gamle FM-nettet i 2017. FM er jo tross alt en ganske gammel teknologi, ikke sant? Problemet med DAB er at det er veldig dyrt å sende sammenlignet med FM. Små og lokale radiostasjoner klager nå over regjeringens beslutning, fordi det blir vanskelig for dem å overleve skiftet av teknologi. Flere lokale radiostasjoner vil, til tross av nedleggingen (Riksradioene), fortsette å sende via FM-nettet i åren som kommer. I tillegg er det veldig få som har en DAB-mottager hjemme.
Alternativ 2 – Internettradio Et alternativ er internettradio. Det fungerer sikkert bra på kontoret foran datamaskinen, men personlig hører jeg bare på radio i bilen eller på treningssenteret, så derfor vil jeg aldri frivillig gå inn på internett og lete etter en radiostasjon.
Alternativ 3 – En Radioapp For noen måneder siden kom vi i kontakt med Ordentlig Radio med Thor Andersen i spissen. Sammen med dem utviklet vi OrdentligRadio-appen, som på kort tid har fått over 5.000 nedlastinger. I appen har lytterne tilgang til bra musikk, hvor som helst i verden, bare de har internettforbindelse. Med appen kan også OrdentligRadio kommunisere med sine lyttere v.hj.a. push-meldinger, blogg og nyheter. Dette har bidratt til en aktiv og interessert lytterskare. Appen kobles enkelt opp mot en radio-feed, og den kan også kobles til Podcasts (via f.eks. iTunes eller Bussprout), video (Youtube, Vimeo, m.m.) eller t.om. en WordPress-side. Ring oss gjerne på AppMedia dersom du ønsker å vite mer! Mvh Tom Stigson, App Evangelist AppMedia
  ordentlig_radio_app Og hvis du vil høre på god norsk musikk så kan du helt gratis laste ned OrdentligRadio-appen her: iPhone: Apple AppStore Badge Android: Google play app Kilder: https://www.nrk.no/informasjon/slik-slukkes-fm-nettet-1.12319113 http://www.ssb.no/a/publikasjoner/pdf/sa121/radio.pdf http://www.dinside.no/data/fm-nettet-legges-ned-i-2017/61075869 https://no.wikipedia.org/wiki/Radiohistorie
Ordentlig Radio flytter til flytårnet på Fornebu

Vi på AppMedia får veldig ofte telefonsamtaler fra personer som entusiastisk forklarer at de har en “fantastisk og smart app-idé” som de vil lage. Av og til er idéene godt gjennomtenkt, men som oftest er appene (og ikke minst forretningsplanene) ugjennomtenkt og tynne. I blant finnes det dessuten liknende apper i AppStore (en gang fant jeg 18 apper i AppStore som stort sett var som den ideen jeg fikk presentert) eller innebygd i telefonen.

Mange som har en app-idé (som i og for seg kan være veldig bra) tror at prosessen fungerer omtrent slik: Trinn 1: Idé – Trinn 2: PENGER. Selvsagt kan en app generere store inntekter, om den er godt planlagt og eksekvert. (F.eks. Snapchat jobbet i over 1 år med sitt konsept og fikk en omsetning på rundt 50 millioner dollar i 2015.) Men må ikke glemme stegene som er nødvendig for å gjennomføre et prosjekt; som idé, forretningsplan, design, UI (brukervennlighet), utvikling, test, markedsføring, osv, osv. Listen kan gjøres lang.

Her er 5 viktige punkter for deg som har en app-idé.


1 – Ha en tydelig forretningsplan. Det er ekstremt viktig at den som har en app-idé også kan forklare sin forretningsplan. Dette krever t.o.m. Apple for å godkjenne appen i AppStore. Ingen app-utvikler har lyst og råd til å lage en app gratis, i hvert fall ikke en krevende app.

Still deg selv følgende spørsmål angående din forretningsplan:

· Hvordan skal appen finansieres og hvordan skal du tjene penger på din app? (Revenue model) · Hvem er målgruppen for appen? (Customer) · Hvilke problemer skal appen løse (Problem / Solution) · Trenger du en partner / investor?

Har du en god idé men mangler midler til å gjennomføre appen så fins det et alternativ: Å investere et mindre beløp i en design prototype. AppMedia kan hjelpe deg både med å utvikle et optimalt konsept for ditt produkt og med å lage en prototype som du kan ta med deg til en investor.


2 – Markedsfør din app. Bare for at du har en app i AppStore så er det ikke sikkert du får millioner nedlastinger fra dag 1. Pokémon GO var en “overnight success”, men konseptet hadde et forarbeid som strakk seg over 20 år.

Still deg selv følgende spørsmål om din markedsføring: · Hvordan skal mennesker få vite at min app eksisterer? · Hvor stort markedsføringsbudsjett har jeg, og HVORDAN skal jeg markedsføre appen?


3 – Pass på at du ikke bryter mot Apples og Googles retningslinjer. Apple er veldig strikte på sine retningslinjer og regler. Google er ikke like strenge, men har begynt å stramme inn mer og mer. 7 av 10 apper blir faktisk IKKE godkjent av Apple fordi de strider mot deres regler på en eller annen mote i design, funksjonalitet eller strategi.

Vi vet om tilfeller der noen har brukt over 500.000 på en app (mot vårt råd), for så å ikke få appen godkjent av Apple.

AppMedia kan både Apples og Googles HIG (Human Interface Guidelines) og RG (Review Guidelines), så du slipper å bli nektet inngang på markedet. Les mere her: https://developer.apple.com/app-store/review/guidelines/ https://developer.android.com/distribute/tools/launch-checklist.html https://developer.apple.com/ios/human-interface-guidelines/ https://developer.android.com/design/index.html


4 – Lag en teknisk spesifikasjon. – “Jeg vil at man skal kunne ha en egen profil på appen!” – “Ok! Har du en server?” – “… Hva mener du med server?”

Mange har idéer, men få vet hvordan det fungerer og HVA som fungerer. Alle funksjoner man vil ha i en app må ha en tydelig spesifikasjon av både hva den skal gjøre og hvordan før utviklerne kan begynne å programmere. Vi lager alltid en prototype basert på dine idéer før vi begynner å skrive kode.

AppMedia kan også hjelpe deg å lage en teknisk spesifikasjon, server avtale – you name it.


5 – Ikke lag designet helt alene! Vi får ofte henvendelser av personer som har laget designet selv. Da kan det ofte være problemer med at designelementer og brukervennlighet strider mot HIG (Human Interface Guidelines, se punkt 3) hos både Apple og Google. Bare for at man kan Photoshop, WordPress eller Paint, betyr ikke det nødvendigvis at ditt flotte design fungerer på en touch-telefon eller følger dens retningslinjer. Det blir litt som å lage en arkitekttegning for en bro uten de rette forkunnskapene. Det er best å la arkitekten gjøre det han er god på, for alles sikkerhet 😉

En av våre sterke sider er nettopp app-design, brukervennlighet og UI (User Interface). Mange ganger har vi måttet si: “Det der kommer ikke til å funger. Gjør slik i steden!” Selvsagt lager vi aldri prototyper som er helt på siden av det våre kunder ønsker.

Når alt dette er sagt så VET vi at det fins mange gode app-idéer der ute! Vi håper denne artikkelen ga deg litt mer kjøtt på beinet for nettopp din app-idé. Ikke nøl med å ringe oss om du vil ha hjelp i prosessen!

MVH Tom Stigson, App Evangelist AppMedia

Kontakt oss

AppMedia AS
Bjørnstadveien 16
1712 Grålum

Tlf: 69 877 277
E-post: post@appmedia.no

Åpningstider

  • Man - Fred

    08:00 - 16:00

  • Lør/Søn

    Stengt

Følg oss